Overlast melden

Bent u huurder van Woonplus?

Gerelateerde vragen

Ik ervaar overlast van mijn buren. Wat kan ik doen?

Algemeen

Burenoverlast
Soms ervaren meerdere huurders overlast van één en dezelfde bewoner. Het gaat vaak om dezelfde soort klachten. We noemen dit burenoverlast. Bijvoorbeeld harde muziek, geschreeuw of afval waar het niet hoort. Overlast heeft een structureel karakter. Een eenmalig feest bij de buren valt dus niet onder burenoverlast.

Praten met elkaar
Iedereen wil graag plezierig wonen. Als u rekening met elkaar houdt en elkaar respecteert, leeft u prettiger samen met uw buren. Probeert u zich bij een irritatie eens in te leven in de ander. Onze ervaring is dat overlast vaak wordt veroorzaakt door onbewust gedrag van uw buren. Samen praten, met respect voor elkaar, helpt in 90% van de gevallen. Praat daarom bij problemen eerst met elkaar.

Lukt het niet tot een oplossing te komen? Blijft de overlast aanhouden en dreigt er een conflict?  Klik op Overlast melden.

Bekijk de video "Burenoverlast" voor meer informatie.

Meer informatie
Meer weten over wat u kunt doen om burenoverlast te voorkomen? Lees dan de folder OH ja.... buren

Meer over dit onderwerp

Ik wil iemand spreken van de afdeling Leefbaarheid. Wat kan ik doen?

Algemeen

U kunt hiervoor contact opnemen met onze collega's van het klantcontactcentrum. Zij helpen u graag verder.

Meer over dit onderwerp

Er zijn mensen aanwezig in het complex die hier niet horen. Wat kan ik doen?

Algemeen

Ziet u mensen in uw complex die er niet horen? Bijvoorbeeld omdat ze overlast veroorzaken? Als het voor u veilig aanvoelt, kunt u deze mensen aanspreken en vragen of u ze kunt helpen of wat ze komen doen. Bij een verdachte situatie zoals inbraak, vernieling of oplichting adviseren wij direct de politie te bellen via 112.

Meer over dit onderwerp

Ik ervaar overlast van een onverklaarbaar geluid in mijn woning. Wat kan ik doen?

Algemeen

U kunt hiervoor contact opnemen met onze collega's van het klantcontactcentrum. Zij helpen u graag verder.

Meer over dit onderwerp

Ik heb melding gemaakt van overlast. Wat is de status van mijn melding?

Algemeen

Voor vragen over uw overlastmelding, kunt u contact opnemen met onze collega's van het klantcontactcentrum. Zij helpen u graag verder.

Meer over dit onderwerp

Wat zijn de regels voor leefgeluiden, muziek en klussen?

Algemeen

Prettig wonen betekent ook rekening houden met elkaar. Daarom hebben we een aantal huisregels opgesteld:

  • Voorkom geluidsoverlast. Zet uw radio en TV niet te hard, uw buren mogen hier geen last van hebben.
  • Niet boren en timmeren na 22:00 uur 's avonds, of op zon- en feestdagen.
  • Verwacht u tijdelijk geluidsoverlast te veroorzaken, bijvoorbeeld door een verbouwing? Informeer uw buren.
  • Ervaart u toch geluidsoverlast? Ga het gesprek aan met uw buren en maak hierover afspraken.
Meer over dit onderwerp

Mijn buren verwaarlozen hun tuin. Wat kan ik doen?

Algemeen

Het is de verantwoordelijkheid van de huurder om de gehele woning goed te onderhouden. Dit geldt ook voor de tuin. Vindt u dat de tuin van de buren verwaarloosd is? Dan kunt u hiervan op twee manieren een melding maken:

  • U kunt zelf online een melding maken. Klik hier om naar het portaal te gaan.
  • U kunt contact opnemen met onze collega's van het klantcontactcentrum. Zij helpen u graag verder.
Meer over dit onderwerp

Ik ervaar stankoverlast van mijn buren, door verfafval in de gootsteen of doucheput. Wat kan ik doen?

Algemeen

Het is niet toegestaan om verfafval weg te spoelen door de gootsteen of doucheput. U brengt verfafval (bijvoorbeeld terpentine) naar de milieustraat. Hebben uw buren toch verfafval door de leidingen weggespoeld? Zet ramen en deuren tegen elkaar open zodat het kan doorluchten. Spoel de leidingen vervolgens door met water. Ook kunt u uw buren aanspreken. 

Meer over dit onderwerp

Het is erg glad op de galerij en voor de deur. Wat kan ik doen?

Algemeen

U kunt contact opnemen met onze collega's van het klantcontactcentrum. Zij helpen u graag verder.

Meer over dit onderwerp